Chemia do produkcji fotoalbumów
Fotoalbum to profesjonalny produkt !
i z tego względu wymaga użycia profesjonalnych materiałów w jego produkcji
a nie zamienników
Fotoalbum to również dość drogi produkt
Fotoalbum w przeciwieństwie do tanich fotoksiążek z racji dużo wyższej ceny zamawiany jest głównie z okazji ślubu. Ma być wyjątkową elegancką i wysokiej jakości pamiątką na wiele lat. W fotoalbumach ślubnych umieszczone są zazwyczaj najlepsze zdjęcia zrobione przez profesjonalnego fotografa, profesjonalnym sprzętem fotograficznym.
Zobacz czym się różni fotoalbum od fotoksiążki ?
Do produkcji fotoalbumów powinno się użyć profesjonalnego z "najwyższej półki" papieru fotograficznego. Takimi papierami są Fuji DPII (łącznie z papierem Pearl i Photo Album DPII) oraz Kodak Endura Premier (łącznie z papierem Metalic i Kodak Album Paper)
Aby rozkładówki wywołane na profesjonalnym papierze dawały najwyższą możliwą jakość zdjęć należy je optymalnie wywołać w profesjonalnej chemii dostosowanej do produkcji fotoalbumów. Jest to inna chemia niż ta używana typowo do zdjęć amatorskich 10x15 w minilabach. Zobacz czym się różnią » oba rodzaje chemii
Jakie szanse miałby bolid na wyścigach Formuły 1 gdyby zatankowano go benzyną 95Pb ze zwykłej stacji benzynowej ?
Nie warto oszczędzać na chemii przy produkcji fotoalbumów. Różnica w koszcie chemii profesjonalnej i amatorskiej zużytej do wyprodukowania fotoalbumu 30 x 30 cm z 20 rozkładówkami wynosi 1 ÷ 1,5 zł .
W aparacie fotograficznym
nie tylko body ma znaczenie ale również dobre "szkło".
Firma Tetenal jako jedyna posiada "bardzo dobre szkło"
czyli specjalny profesjonalny układ chemii fotograficznej dostosowany w składzie chemicznym do produkcji fotoalbumów
Oczywiście chodzi tu o fotoalbumy naświetlane na światłoczułym papierze fotograficznym.
Wywoływacz CD-R Prof DP160
art. 102272 część 2
opakowanie na 100 l regeneratora
2-częściowy
dawka regeneracyjna 160 ml/m2
temperatura 35oC
Uwaga: wywoływacz ten spośród wszystkich wywoływaczy typu Photo zapewnia najwyższy poziom czerni i najszerszą skalę reprodukcji półtonów przy bardzo dobrym poziomie bieli. Wysoki poziom czerni wynikający z obróbki to mniejsza ekspozycja w minilabie, która przekłada się na mniejsze rozproszenie obrazu na krawędziach pół o różnych gęstościach np. białych i czarnych. Mniejsze rozproszenie to lepszy i ostrzejszy obraz na zdjęciach.
Zastosowano w nim wysokie stężenie CD-3, który jest substancją tworzącą barwniki w procesie wywoływania papieru. Użyto też wyrafinowane substancje stabilizujące obróbkę i przeciwdziałające zadymieniu przy wysokiej aktywności.
Nie zaleca się stosowania tego wywoływacza do zdjęć o charakterze amatorskich.
Wybielacz utrwalający BX-RT profesional
art. 102363 - część 1
art. 102364 - część 2
opakowanie na 50 litrów regeneratora
dawka regeneracyjna 215 ml/m2
temperatura 35oC
wybielacz BX-RT można zastąpić 2-częściowym wybielaczem BX-R o dawce 215 ml/m2 lub BX-MR o dawce 108 ml/m2 ale w tym przypadku wskazana jest zmiana sposobu przygotowywania regeneratora.
Stabilizator CPK
art. 102257
nie dotyczy profesjonalnych urządzeń wywołujących z płukaniem wodnym
opakowanie 2 x 5 l koncentratu
na 2 x 100 litrów regeneratora
dawka regeneracyjna 200 ml/m2 dla 4 tanków w kaskadzie
dawka regeneracyjna 270 ml/m2 dla 3 tanków w kaskadzie
temperatura 33-35oC
Stabilizator ten zawiera w swoim składzie bardziej profesjonalny wybielacz optyczny (poprawia jakość bieli), lepszy szerokopasmowy preparat antyalgowy, bardzie skuteczne substancje przeciwgrzybiczne (zwiększają trwałość przechowywanych zdjęć), lepszej klasy plastyfikatory.
Powyższy układ chemii profesjonalnej chemii fotoalbumowej zalecany jest do następujących urządzeń: minilaby Noritsu QSS 32xx / 37xx / 38xx (układ płynny), Noritsu LPS24, Durst Theta, Chromira, Hostert, Colenta.
Różnica pomiędzy chemią profesjonalną a chemią do zdjęć amatorskich
1. Minilaby zaprojektowano głównie do produkcji zdjęć 10x15 z możliwością sporadycznego robienia większych formatów na potrzeby rynku amatorskiego lub półprofesjonalnego. Przy tych założeniach ani papier fotograficzny ani chemia fotograficzna nie muszą mieć "wyżyłowanych parametrów i możliwości". W większym stopniu liczy się nizsza cena.
2. W przypadku produkcji fotoalbumów wywoływane są w dużej ilości i o dużej łącznej powierzchni profesjonalne papiery fotograficzne. Taka obróbka wymaga szczególnie wywoływacza o dużo lepszych parametrach niż wywoływacz dedykowany do zdjęć amatorskich 10x15. Powinien on zapewnić:
- uzyskanie wyższego poziomu czerni w granicach możliwości papieru
- większą rozpiętość tonalną zdjęć
- mniejszą niepożądaną absorpcję uboczną barwników w wywołanym papierze
- równomierność wywoływania na całej dużej powierzchni papieru
- stabilność obróbki przy ciągłej produkcji (jednakowo wywołane rozkładówki na początku i końcu partii )
3. W przypadku stosowania wywoływacza do minilabowego dedykowanego do zdjęć amatorskich mogą wystąpić następujące sytuacje:
- różnice w wywołaniu brzegów dużego zdjęcia względem środka (tak jak przy "zdojonej" chemii cz-b)
- zdjęcia wywoływane na początku i na końcu większej partii rozkładówek mogą się różnić (szczególnie gdy na zdjęciach dominują ciemne partie obrazu, np. czarne tła zużywające w większym stopniu reduktor)
- może nastąpić spadek poziomu czerni (większe zużycie CD-3 czyli substancji, która tworzy barwniki)
- może wystąpić spadek aktywności obróbki w wyniku powstawania większej ilości halogenków pochodzących z papieru fotograficznego (mają one właściwości hamujące takie jak starter)
- może pojawić się zwiększone rozbalansowanie barwne spowodowane zakłóconym procesem przerywania wywoływania w wybielaczu oraz zmniejszoną kinetyką tworzenia barwnika niebieskozielonego
- może wystąpić nierównomierne utrwalenie na powierzchni zdjęcia, które objawi się dopiero po jakimś czasie (w gotowym fotoalbumie u klienta)